fredag 31. oktober 2014

Opplæring i bruk av IKT i undervisning

Vi skal fortsette med å skrive blogg, og jeg velger å knytte mitt blogginnlegg til artikkelen «Hva vet vi om nettundervisning?» som var publisert i «Meninger» 10.12.2013, skrevet av Cathrine Tømte. 
Det er bra at regjeringen (den gang i alle fall) valgte å satse på digitale løsninger i utdanningen, det var nevnt at det var foreslått 25 millioner til ulike utviklingsprosjekt.  Hadde vært spennende å visst hva som skjedde med disse prosjektene. Er det noen som vet? Ble det gjennomført?
«Nettbasert undervisning foregår altså i stadig økende grad ved alle landets universitet og høgskoler, og bare innenfor lærerutdanningen undervises det på nett (i større eller mindre grad) i over halvparten av disse. Men også andre profesjonsutdanninger er hel- eller delvis nettbaserte
Tømte sier at det undervises på nett hos over halvparten av lærerutdanningene. Men hva skjer på de lærerutdanningsskolene som ikke har fokus på IKT i undervisningen? Jeg kjenner en student som går 4.året på GLU 5-10 (grunnskolelærerutdanning for 5 – 10 klassetrinn).  De har ikke hatt noe om bruk av IKT i undervisningen. Det synes jeg er tankevekkende. Selv om disse lærerne i utgangspunktet kanskje ikke skal bli nettlærere, så mener jeg at det er rart at man i 2014 utdanner lærere som ikke har hatt noe om hvordan de kan bruke digitale løsninger i undervisningen sin.  Det er ikke bare nettlærere som trenger å bruke IKT i sin undervisning. Elevene bruker mye datamaskiner, og da bør lærerne på ungdomsskolen også være bevisst dette, og utnytte elevenes interesse for datamaskiner..   
Bent Kure har kommentert Tømtes innlegg; «Det er ikke bare snakk om å kvalifisere nettlærere, men å kvalifisere ALLE de som underviser til å være gode lærere i bruk av digitale løsninger.» Og det er jo akkurat det jeg også mener..

Jeg er jo for øvrig helt enig med Tømte at nettlærere også trenger opplæring. Ledelsen i NiN har hatt fokus på opplæring av oss nettlærere, så det er derfor jeg er med her på UiNs kurs Nettpedagogikk i fleksible studier. 

2 kommentarer:

  1. Interessant innlegg som tar opp tråden fra en artikkel i Aftenposten. Du, de du refererer til og jeg er enige om at alle lærere også må være gode i IKT. Digitale ferdigheter er grunnleggende for læring på linje med ferdigheter muntlig, lesing, regning og skriving. I "Rammeverket for grunnleggende ferdigheter" står digitale ferdigheter først.

    Forklaringa på spriket mellom intensjoner og praksis, inklusive det du og de andre nevner om stor forskjell i den digitale, didaktiske kvaliteten som tilbys, er mangel på kompetanse og dermed forståelse for hva IKT og læring er. Dette mangler hos/i ledelsen ved mange skoler/læresteder. Men det er ikke bare de digitale ferdighetene som forsømmes.

    Rapporten "Kunnskapsløftet som styringsreform – et løft eller et løfte?" gir et negativt bilde av satsinga på grunnleggende ferdigheter i det hele. Mange lærere forstår grunnleggende ferdigheter som noe man må kunne for å komme videre (basisferdigheter) og ikke som ferdigheter som øker i kompleksitet jo høyere opp i utdanningen man kommer (gjennomgående ferdigheter).

    Annen forskning viser at Kunnskapsløftet ikke synliggjør progresjonen i arbeidet med grunnleggende ferdigheter. Lesing er den viktige ferdigheten i grunnskolen, men blir neglisjert i videregående. Generelt gjelder at jo høyrere opp man kommer i klassetrinnene, desto dårligere jobbes det med ferdighetene. Regning og skriving kobles til matematikk og norsk og ikke til hvert fags egenart. Arbeid med muntlighet knyttes bare til muntlig eksamen. Digitale ferdigheter assosieres med utstyrspark og lærernes kompetanse. Samarbeid på tvers for å fremme grunnleggende ferdigheter forekommer i liten grad. (Dale, Engelsen & Karseth 2011 og Dale & Özerk 2009, Sandvik & Bruland 2013 i Postholm & Tiller 2014, side 102 – 104)

    I den andre kommentaren til artikkelen i Aftenposten er det lenker til to rapporter, den ene om hvordan nettstudier har utviklet seg, den andre om nettstudenters motiver, mestring og ambisjoner. Mest nyttig i den siste (som min kollega Wenche Rønning står bak).

    Kan/vil du svare på hvor GLU-studenten "din" studerer?

    SvarSlett