torsdag 8. mai 2014

Refleksjoner over nettsamtalens spillerom

Når det gjelder nettsamtaler, så har jeg, som nettlærer for voksne i helsefag, prøvd Skype, Adobe Connect og konferanse inne i its learning. Skype bruker jeg jevnlig til å ha både velkomstsamtaler med deltakeren like etter oppstart, og til å ha muntlige prøver. Det fungerer veldig fint, og jeg tror det er viktig at eleven får «møte» sin nettlærer. Vi blir forhåpentlig litt ufarliggjort på denne måten, og det kan synes som om deltakeren lettere tar kontakt med oss senere. Hos oss har vi ingen fysiske møter mellom elev og nettlærer.  
Vi har også prøvd at de nye deltakerne på ett studieverksted samlet seg foran en pc og et webkamera, mens jeg Skypet med dem. Det fungerte også greit.  Når deltakerne først er blitt vant til å bruke Skype, er det mange som skyper meg når de lurer på noe faglig. Eller de bare skriver  melding i Skype. « Instant messaging», som de sier i boka «Meaningful learning with technology» (Howland, Jonassen og Marra, 2012, side 104). Da får de som regel rask tilbakemelding. Det er asynkron nettsamtale, eller kanskje synkron av og til, hvis man svarer med en gang?


 Før vi begynte å bruke Skype brukte vi konferansen inne i its learning. Vi har opprettet en konferanse med video.
Den fungerer dårligere enn Skype, og det er mindre bilder og mindre muligheter. Men dersom vi plages med Skype, kan vi bruke den konferansen som en kriseløsning til muntlig prøver. Vi har også invitert inn deltakerne til avtalte tidspunkt, og hatt felles konferanser. Av og til har vi avtalt noen faglige temaer. De deltakerne som kommer, har sagt at det var bra å få se de andre og få diskutert litt. Noen ganger har det blitt litt rot, hvis noen spør om noen annet før vi er ferdig med ett tema. Det krever en ordstyrer.
Og nå har vi i tillegg fått Adobe Connect (AC). Der kan vi ha samtaler en til en. Eller mange på en gang. Da er det snakk om synkron nettsamtale. Har hatt muntlig prøver der også. En mulighet med Adobe Connect er å ha konferanser / webinar, med et fastsatt tema og inviterte deltakere. Har prøvd det en gang med mine deltakere. Det var 4 stk. som møtte opp. En av disse plagdes med lyden, og fikk ikke til å snakke. Lyden har vært utfordringen med AC. Men de som fikk det til, synes det var en god økt. Det er vel slik jeg ser for meg at mye av samhandlingen med deltakerne våre kommer til å bli i fremtiden. Det er mange muligheter. Vi kan dele skjermen vår med deltakerne og vise konkret hvis noen plages med noe på its learning f.eks. Vi kan jo på denne måten også se en power point presentasjon om noe faglig, som vi kan diskutere i lag. Eller man kan legge ut link til en video på forhånd, og så kan diskusjonen komme i AC i etterkant. Da snakker vi omvendt undervisning. Dersom det er mange deltakere kan man lage flere små rom inne i AC hvor man kan diskutere i smågrupper og så til slutt ha felles oppsummering. Skal prøve ut mer om dette etter hvert. AC blir kanskje klasserommet vårt?
Adobe Connect
Jeg var med som deltaker i et webinar om personlig læringsnettverk. Da så vi på forhånd tre videofilmer, og så møtte vi opp i AC og hørte på foreleser som forklarte mer inngående.  Det var omvendt undervisning. Ble også delt inn i mindre grupper og fikk oppgaver vi skulle jobbe med der. Det var interessant. 
Videokonferanser er også nevnt av Howland, m.fl. (2012, side 113). Der er det også snakk om å få med en ekspert på temaet man diskuterer. Og det er jo ikke umulig å få til for oss heller. Hvis vi f.eks. har sykdomslære med elevene våre i Adobe connect, kan det nok være motiverende for elevene å få høre om det fra en lege eller kanskje fra en pasient som har akkurat den aktuelle sykdommen. Da kan elevene få en annen vinkling på det å leve med den aktuelle sykdommen. Enkelte frivillige organisasjoner, som f.eks. Norilco, har kontaktpersoner som reiser rundt og informerer om det å leve med stomi, så det kan være en mulighet for å snakke med en slik «ekspert» gjennom adobe connect. 

 AC bruker vi også blant våre kollegaer og diskuterer faglige spørsmål, og vi har brukt det flere ganger i gruppene våre her, når vi selv er studenter på UiN. Adobe Connect er i utgangspunktet synkron nettsamtale, men det er muligheter for å ta opp film av det som foregår, slik at man kan se det i repetisjon, eller det kan legges ut til de som ikke hadde anledning til å være med. Da kan det vel være asynkron nettsamtale også? Blir kanskje mest envis kommunikasjon da. Hvis man ikke sender en tilbakemelding gjennom melding.

Inne i its learning har vi mulighet for å lage forum. Der har jeg prøvd flere ganger å få elevene aktive, men det har vært vanskelig å få deltakerne til å skrive. Jeg har lagt ut en link til en artikkel om bla. a. GPS sporing av demente pasienter, og stilte så noen spørsmål relatert til dette. Ingen har svart. Vi har også opprettet et forum som vi har kalt felles ordbok. I en av de obligatoriske oppgavene har vi sagt at deltakerne skal skrive om et legemiddel i forumet. Denne oppgaven har vi hatt lenge og der gjør de det. Mange av våre deltakere er voksne som er ute i jobb i tillegg, mange sier at de gjør stort sett bare det de må gjøre.. Og det er vel på grunn av at det er obligatorisk, at vi får de til å gjøre dette. Men vi har i alle fall fått en stor felles ordbok om ulike legemidler. Tanken var i utgangspunktet at de skulle legge ut et innlegg om legemiddel og gå inn på en av de andres innlegg og kommentere. Men vi kom aldri så langt.  Howland m. fl. snakker om å utvikle kunnskapsforum og wikier (2012, side 133). Og når vi lager en slik felles ordbok, så er vi jo innom dette. Våre deltakere skaper nytt innhold i lag, asynkront.
SnagIt bilde av hele blogginnlegget i wordle
Padlet  hørte jeg om her på facebooksiden til oss nettstudenter UiN. Det prøvde jeg ut med noen deltakere. Jeg opprettet en vegg og la ut et par videoer om forflytningsteknikk og hjelpemidler. Der fikk jeg noen deltakere til å si litt om hvilke hjelpemidler de har prøvd i praksis. Tre av deltakerne tok også bilde av seg selv inne på veggen. Padlet skal jeg prøve ut mer. 

Vår facebook gruppe fungerer som vårt personlige læringsnettverk. Der kan vi stille spørsmål og vi får raske svar.  Vi har opprettet en facebookgruppe for våre deltakere i faget vårt i DÅS også. Der har de blitt oppfordret til å legge ut linker til interessante nettsteder og det har mange gjort. En dag la jeg ut en link om hygiene i helsevesenet, og ba om deres synspunkter. En har svart så langt. Så jeg ser muligheter for å bruke facebook som et supplement til its learning.  Men vi skal også bruke its learning, for det er en god læringsplattform. Howland m.fl. nevner Moodle som en læringsplattform (2012, side 151), men det er its learning vi i Den åpne skolen i Nordland bruker. Etter å ha blitt litt kjent med Fronter, er jeg veldig glad for at vi bruker Its learning.. Etter min mening, så er Its learning oversiktlig og lett å forstå seg på for deltakerne. Der er det gode muligheter for  å bruke web 2.0 verktøy. Det er enkelt å legge inn videoer fra youtube, eller egenproduserte videoer. Har laget noen snagit videoer som jeg har lagt ut i faget. Det er også fint å legge inn NDLA sider / videoer direkte inn i its learning. Slideshare kan man også enkelt legge inn, så vi har da mange muligheter i its learning også. Vi har altså mange muligheter til nettsamtaler.  



 Det gjelder kanskje å begrense seg, og finne ut hva som passer best for oss og for våre deltakere. Det er deltakerne som er de lærende, så det er viktig at vi finner metoder som legger til rette for at de kan lære best mulig. Innspill taes imot med takk.

8 kommentarer:

  1. Legger merke til det du skriver om at deltakerne ikke "gjør mer enn det de må". Her observerer du det som flere forskere har sagt tidligere (oppsummert i kap. 2 i Wenche Rønnings studie om "Nettskolestudenten - motivering, mestring og ambisjon". Det som er viktig for de aller fleste er å få en "guida tur til eksamen".

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, opplever at mange har liten tid til å gjøre noe utenom det som er obligatorisk. De fleste av våre deltakere har jobb i tillegg, så det er jo ikke så rart heller da.

      Slett
  2. Jeg ser i ditt innlegg at dere bruke Facebook. Jeg er kommet så langt at jeg har fått opprettet ei gruppe på Facebook, men har ikke tatt tjenesten i bruk ennå. Grunnen er at jeg lurer på hvordan vi på en best og mest effektiv måte skal administrere (inn- og utmeldinger) av gruppa? Hvordan vi i praksis kan følge opp elevene på Facebook? Totalt har vi ca. 125 elever. Det har vært fint om du kunne ha skrevet noe om hvordan dere som lærere samarbeidet om denne tjenesten? Hvordan dere har fordelt arbeidet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den facebook gruppa har vært mest mitt ansvar (og mitt "påfunn"). Vi la ut linken til gruppen inne i faget og oppfordret deltakerne til å gå inn og be om medlemskap. Regner med at de går ut av gruppen etterhvert som de blir ferdige, hvis de ikke vil være med i gruppen etterpå også. Innmeldingen har ikke vært tidkrevende. Har også lagd litt aktiviteter for deltakerne inne i gruppa, lagt ut linker til aktuelle fagsider, og en liten spørreundersøkelse. Flere av deltakerne har også lagt ut aktuelle linker. Det er jo bra at noen av elevene selv tar initiativ til dette, det har de i liten grad mulighet til i its learning. Jo, kunne ha brukt forum, og så kunne de ha lagt inn linker der.. Men det virker som det er lettere å legge ut linker på facebook..

      Slett
  3. Jer en enig med deg ang Fronter. Jeg blir frustrert av å må logge meg inn der. Det er rotete, uoversiktelig og ulogisk å bruke, derfor er jeg glad for at vi bruker FB. Fb gruppen har gjennom vårt studie vært meget nyttig, ønsker at mine elever kunne ha brukt den vår gruppe liek mye.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, facebook gruppen for oss som studenter har vært mye hjelp i. Vi får satse på at våre deltakere etterhvert opplever samme nytten som vi gjør. Kanskje til høsten, når det starter mange samtidig. Når mange er nye i faget, så kan det være lettere å spørre medelever inne i gruppen?

      Slett
  4. Flott innlegg Beate. Liker godt skype.Mange elever kan bruke skype fra før og det er enkelt å ta det i bruk. Adobe Connect fungerer også bra og jeg gleder meg til å bruke det med elevene.Har også god erfaring med faceb. lett å nå hverandre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren. Jeg håper og tror at vi vil få mer kontakt med deltakerne nå fremover. Vi har jo en del digitale verktøy/ tjenester som fungerer bra, så det gjelder bare å få med deltakerne på det også. Kanskje vi burde ha obligatorisk velkomstsamtale med hver deltaker? Da vil det nok bli lettere for dem å ta kontakt med oss senere, når de først har "møtt" oss.

      Slett