onsdag 26. februar 2014

Omvendt undervisning?

Omvendt undervisning (flipped classroom) er i følge Wikipedia, en undervisningsform hvor elevene ser videoforelesninger på nett (hjemme), og bruker tiden på lærestedet til oppgaveløsning og gruppearbeid. Lærerne vil da få frigjort tid til mer personlig veiledning av den enkelte elev.
Jeg stiller meg spørsmålet; Er det omvendt undervisning vi driver med i DÅS, eller er vi på vei mot den typen undervisning? Vi har fagstoff og diverse aktiviteter for læring liggende i its learning. Etterhvert vil vi forhåpentligvis også få mer egenproduserte videoer hvor vi filmer forelesninger med hjelp av camtasia. Deltakerne våre bruker dette fagstoffet i tillegg til bøker, og møter opp på studieverkstedene rundt omkring på de videregående skolene i fylket. Der får de veiledning på oppgaveløsning og hjelp til datatekniske spørsmål. Vi håper jo også at det foregår en del faglige diskusjoner på studieverkstedene når deltakerne møtes der.

Omvendt undervisning er spennende. De som har prøvd det, sier at elevene liker det. For elevene vil fordelene være at de kan se på lærernes forelesning når de vil. De kan til og med se det på bussen. De kan stoppe opptaket, og se det flere ganger. Læreren forklarer kanskje på en annen måte enn det som står i boka, slik at det blir lettere å forstå. Fordeler for læreren kan være at det blir lettere å differensiere, sier Bjørn-Ove Thue. Han er lærer ved Møglestu videregående skole i Lillesand. De har drevet med omvendt undervisning i matematikk siden 2010. Han har mange positive erfaringer med omvendt undervisning. Han har en blogg hvor han sier mye om omvendt undervisning. Han sier at det blir lettere å differensiere undervisningen, både i tempo og nivå. Noen kan gå fortere gjennom fagstoffet. Han vet om elever i ungdomsskolen som jobber med fagstoff på videregående skoles nivå. Andre som ikke jobber så raskt, kan holde seg på et lavere nivå, og heller repetere fagstoff flere ganger, slik at de får noe forståelse. Selv om de da ikke rekker over absolutt alt, men nok til at de kan bestå faget. Han sier også at han har oppdaget at elevenes kunnskapssyn har endret seg. Nå tar de mer ansvar for egen læring. Fagstoffet ligger klart, men de må selv jobbe med det for å tilegne seg kunnskapen. Han nevner noen ulemper også. Det tar tid å lage undervisningsvideoer. Men det er overkommelig sier han. Før brukte han kanskje 30 minutter på å forberede seg til en økt, nå bruker han en time. Man må ha tilgang til et stille rom, slik at man slipper avbrytelser når man spiller inn filmen. Noen elever sier at de har ingen hjelp hjemme, hvis det er noe i filmen de ikke forstår. Han anbefaler dem å skrive ned spørsmålet til de kommer på skolen neste dag. Hos oss i Den åpne skole, har de da en fordel med at vi er ofte tilgjengelig på skype. Våre deltakere kan da prøve å nå oss på Skype, om det er noe de ikke forstår.

Så, til slutt tilbake til spørsmålet mitt; Driver vi omvendt undervisning i DÅS? Ja, til en viss grad vil jeg si. Vi har mye fagstoff liggende på nett, men vi er avhengige av studieverkstedene for å få til en samhandling mellom elevene der. I dette innlegget sier Elisabeth Engum at det er klasseromsaktiviteten som er ryggraden i omvendt undervisning.  Våre deltakere vil ikke møte nettlæreren sin fysisk, men vi har muntlige samtaler via Skype / adobe connect. Så jeg vil si at vi, i lag med de lokale veilederne på studieverkstedene, er ganske nært omvendt undervisning, ikke sant?

14 kommentarer:

  1. Godt om omvendt undervisning og at dere bedriver (mye av) det i DÅS. En bevisstgjøring på hva dere gjør, kan være til hjelp for utvikling og forbedring.
    Du kobler til svært interessante erfaringer fra Lillesand - spesielt utviklinga av elevenes syn på læring.

    SvarSlett
  2. Ut fra min oppfatning om hva omvendt undervisning er, så mener jeg at vi driver «omvendt undervisning» i Den Åpne Skolen og ikke bare til en viss grad. Jeg tror kanskje heller det er litt ulike tilnærmingsmåter for denne undervisningsformen som vil avheng av hvilke muligheter og verktøy som er tilgjengelig. Mulig at det er en del forelesning på studieverkstededene til DÅS, men også faglærerne på studieverkstedene skal ha rolle som veiledere og hjelpe til med ting elevene ikke forstår.

    Elisabeth Engum har brukt denne metoden til sine matteelever i flere år. Hun legger ut fagressurser og oppgaver til elevene. Elevene jobber så med fagstoff/oppgaver «hjemme» og melder i egenvurderingsskjema til Elisabeth om fagstoff/oppgaver som ønskes gjennomgått i klasserommet. Hun bruker så disse egenvurderingsskjemaene til å forberede seg til hun møter elevene i klasserommet.

    Dette er også metoden som brukes i pilotprosjektet DVM (Den virtuelle matematikkskolen) Forskjellen er at i DVM er klasserommet flyttet på nettet og Adobe Connect brukes i stedet for det fysiske klasserommet. Som verktøy til å tegne/skrive matematikk brukes wacom-skjerm (tegnebrett). Det er vel egentlig hit vi skal i NiN også med mer faste tidspunkt på AC hvor lærerne og elevene møtes. Eller?

    SvarSlett
  3. Artig å få tilbakemeldinger. Er enig med deg, Anita. Da kan vi si at vi har et klasserom i Adobe connect.

    SvarSlett
  4. Jeg er enig i at det er omvendt undervisning som drives i DÅS, og at vi i studieverkstedene veileder elevene, og reflekterer sammen med dem. Mange vil at vi skal reflektere gjennom oppgavene sammen med dem før de sendes inn.

    SvarSlett
  5. Fint, Mari. Viktig å få til et godt samarbeid med studieverkstedene.

    SvarSlett
  6. Hei Beathe, spennende å lese dine refleksjoner og utgreiinger om "Omvendt læring" i et nettundervisningsperspektiv....Jeg smaker nå litt på ordet, tenker litt definisjoner og lurer litt på hva jeg selv holder på med og hva jeg ser for meg....
    Den store overgangen fra ordinær lærer til nettlærer var vel at jeg "sluttet å være lærer" i vår tradisjonelle oppfatning av ordet. Altså klasserommets rammer med stoffgjennomgang, forklaringer, avklaringer osv. Som nettlærer ble jeg hektet av elevenes underveisprosess...jeg melder meg når sluttproduktet ligger der foran meg. Først da kommer mine tilbakemeldinger om arbeidet de har gjort og "hva de har lært". Fra dag 1 i jobben har jeg følt det utilfredsstillende å ikke nå fram med "lærerstemmen". Naturfaget har endel kompliserte forklaringer, og akkurat på de plassene hadde det vært en fordel å nå dem....på tradisjonelt vis! Løsningen for meg så langt har blitt et "skrivebrett" hvor jeg tegner og forklarer gangen i det aktuelle temaet....ingen vakker sofistikert produksjon, men jeg når de med stemmen...og håper det er en løsning og støtte som vil fungere....Føler vel ikke det er "om undervisning", for meg blir det heller undervisning eller ikke undervisning.....???.

    SvarSlett
  7. Fine refleksjoner, Svenn Erik. Jeg føler ikke at jeg ble hektet av elevenes underveisprosess da jeg begynte som nettlærer. Den utviklingen de viser gjennom oppgaveskriving er veldig spennende å følge med på. Jeg føler at jeg er med i prosessen, gjennom kommentarer jeg gir på oppgavene. Det blir jo spennende med skrivebrettet hvor du viser og forklarer. Bruker du Snagit, eller camtasia da? eller er det via Skype?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen. Måtte nok be Kjell (Mørk) om hjelp. Gjennom Google fikk jeg en You Tube -konto. Så når jeg har produsert en snutt går det direkte til lagring i You Tube. Foreløbig holder jeg disse produksjonene åpne bare for mine elever. Så er det inn på Its Learning og Web2 hvor URL-adressen fra youtube og aktuelt opptak limes inn. Elevene finner da opptaket i sitt fag på its learning og kobles direkte til You Tube...
      Selve videoopptaket går gjennom Snagit.....
      Jeg startet med å lagre opptak på egen maskin, men så hadde jeg enkelte ganger "mye på hjertet", og størrelsen ble fort over 20 MB som er grensen for hva en kan laste opp på its learning, Løsningen ble da å legge opptakene tilgjengelige for elevene i "skya".......

      Slett
  8. Flott blogg du har, Beate!
    Jeg synes blogging er en fin måte å dele kunnskap på. Man kan både dele ideer og kunnskap med andre lærere, men også lage blogger om det man jobber med. Men jeg er litt ussikert om blogging er noe for engelsk netteelver i DÅS. Men jeg syntes at omvendt undervisning har mye for seg både i klasserommet og med nettelevene. Som Sven Erik, har jeg produsert små videoklipp med oppgaver og tilbakemeldinger på Snagit og de sendes som lenke til den enkelte elev. Beate inspirert med å produsere en liten film:https://www.youtube.com/watch?v=rSGpjzGrA_w&list=PLB6YH4xf9McLzvitJPNpIZOQF9k8AamoW
    Mulighetene er enorme! :-)

    SvarSlett
  9. Takk for tilbakemelding, Fiona. Fin film du har laget. Du forklarer godt, og du har en behagelig stemme å høre på.

    SvarSlett
  10. Her var det mange spennende kommentarer. Blir spennende å se om vi kommer noe videre til høsten Beate. Klarer vi å lage små filmsnutter feks?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tror du ikke vi skal få til å lage noen småfilmer, Katrine? Joda, det tror jeg. Vi er jo allerede kommet godt i gang.
      "Hollywood" next stop... :)

      Slett
  11. Dette hørtes spennende ut, og gir interessante muligheter for å utnytte tiden i undervisningen bedre. Det må gi mange muligheter til differensiering, motivasjon og aktivering av elevene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror også at elevene har mange muligheter hos oss for å bli både aktivert og motivert. I alle fall de som er ivrige på å prøve ut nye ting. Og når det gjelder differensiering så er det jo spennende; kanskje vi må lage andre og enklere fremdriftsplaner til de som sliter? Kanskje de må repetere og jobbe mer med kun det grunnleggende? Istedet for at alle skal gjennom absolutt alt av fagstoff. Vanskelig å vite hva som må være et minimum for å bestå faget, kanskje. Men det er jo noe å ha i bakhodet.

      Slett