mandag 17. februar 2014

Blogg som presentasjon og refleksjon

Jeg startet nå på studiet "nettpedagogikk i fleksible studier" ved Universitetet i Bodø i februar. Skal forhåpentligvis ta 15 studiepoeng i løpet av våren og høsten 2014. 
Der har vi fått i oppgave å opprette en blogg. Første innlegg skal handle om hvordan vi kan bruke bloggen til presentasjon og refleksjon - for å oppnå læring.

På senter for IKT i utdanningen har de en artikkel som omhandler bruk av blogg i undervisningen. Der kan vi lese at blogg er en kortform av det engelske begrepet web log og er et oppdatert nettsted der en eller flere forfattere publiserer innhold. De sier videre "Blogg egner seg godt til å produsere sammensatte tekster med lenker, bilder og videoer. Elevene må søke etter ressurser og nettsider, sette inn disse i bloggen og legge inn riktige kildehenvisninger. På den måten utvikler de informasjonskompetanse og digital kompetanse. Blogging er også god skrivetrening. " 

Her er altså meningen at elevene skal skrive blogg for å oppnå bedre læring. Jeg er nettlærer for voksne deltakere som skal bli helsefagarbeidere. Hvordan kan vi få elevene til å bruke blogging for å oppnå større evne til refleksjon, og bedre forståelse og dermed også bedre læring?  
Først og fremst må nok vi som lærere starte med blogging i faget, og etterhvert dra med elevene. Jeg må bli kjent med denne måten å drive undervisning på, og få frem ulike presentasjoner, og la elevene se disse. De vil da gradvis bli kjent med denne måten å jobbe på, og de vil  begynne å kommentere. Det er nok en terskel vi må trø over før vi hiver oss ut i dette. Kanskje blogg kan brukes  for å belyse etiske problemstillinger?  Da kan man kommentere hverandres innlegg, og man får igang en diskusjon. 
Vi kan bruke blogg for å reflektere over den praksisen elevene har med seg. Mange har lang praksis, og de kan kanskje blogge om den? Og få med praktiske prosedyrer, både teori og praksis. Må nok være veldig oppmerksom på taushetsplikten her, slik at den ikke brytes.  Vi kan kanskje lage en oppgave som handler om å opprette en blogg?
Noen som har flere ideer, så mottas de med takk.

6 kommentarer:

  1. Flott innlegg! Jeg kjenner meg igjen i dine refleksjoner. Jeg har heller ingen erfaring som blogger, men tenker at det er et spennede redskap. Jeg tror også at dette kan være en "attraktiv"arbeidsmetode å bruke i 2014. Aller er jo "på nett" hele tiden, så ... Jeg er litt usikker på hvordan bloggen bør "styres". Skal vi våge og gi fra oss kontrollen?? Skal vi slippe elevene mere til og så ser vi hva som skjer? Jeg har ikke svar, men er positivt undrenede ....

    SvarSlett
  2. Bra skrevet. Jeg tror at bruk av blogg på nett som læringsarena innen "praksisfag" kan bidra til god og tettere oppfølging av eleven. Det kan vel sikkert bli arbeidskrevende både for elev og lærer, men jeg tror det gir en langt større fleksibilitet og at det gir rom for ny og kanskje bedre læring på sikt.

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer. Vi må nå bare prøve oss frem, kanskje? Det kan jo godt hende at noen av deltakerne våre allerede skriver blogg privat, så kanskje de tar det raskere enn oss. Har allerede erfart at man tenker nøyere gjennom det man skriver i en blogg, i og med at så mange andre kan lese den. Så det er nok et godt verktøy for å øve opp refleksjonsevnen.

    SvarSlett
  4. Hei Beate: Ja, dette er et interessant tema, hvordan vi kan få brukt blogg slik at våre elever i helsearbeiderfaget lærer av det. Vi bruker jo logg for de ordinære elevene når de er ute i praksis. Men ved bruk av blogg så kan de jo legge inn lenker, bilder og evt. filmer. Men så er det jo det med taushetsplikten som du er inne på Beate. Og her må man være forsiktig.

    SvarSlett
  5. Dette ditt første innlegg blir jeg i godt humør av. Du skriver godt, du fletter inn andres kompetanse slik det er typisk for blogging, og best av alt - du er positivt nysgjerring på bloggens muligheter.

    SvarSlett
  6. Takk for tilbakemelding. Vi må nok prøve oss frem med blogging, tenker jeg. Vi må jo se på mulighetene som finnes.

    SvarSlett